Utveckling

Jag gillar utveckling, framför allt gillar jag att utvecklas. Det är därför jag alltid har tyckt om skolan och senare högkola/universitet. Nu när jag arbetar vill jag kompetensutvecklas. Min bästa kompetensutveckling sker via nätet, via min Google Reader och via Twitter. Plus att jag prenumererar på lite tidskrifter och köper böcker.

Utöver kompetensutveckling så gillar jag personlig utveckling. På grund av dessa två intressen så startade jag och en kompis för drygt 1 1/2 år sedan en karriärsnätverk. Vi är ca 10 tjejer som träffas en gång i månaden och diskuterar utifrån ett tema satt för gången. Det kan vara konflikthantering på jobbet, medarbetarsamtal, CV-skola med mer. Nätverket är utveckling!

Anledningen till att jag försöker läsa så mycket som möjligt är för att kunna fortsätta utveckla mig själv och personerna i nätverket.
Därför tänkte jag ägna Dagens åt att lista Dagens bästa läsning och skänka lite länkkärlek till de som hjälper mig utvecklas.

Internet:
Mashable – The Social Media Guide. Mycket matnyttigt om sociala medier, webben i allmänhet och webbaserade prylar. Så här beskriver de sig själva:
About Us: Founded in July 2005, Mashable is the world’s largest blog focused exclusively on Web 2.0 and Social Media news. With more than 15 million monthly pageviews, Mashable is the most prolific blog reviewing new Web sites and services, publishing breaking news on what’s new on the web and offering social media resources and guides. Mashable’s audience includes early adopters, social media enthusiasts, entrepreneurs, influencers, brands and corporations, marketing, PR and advertising agencies, Web 2.0 aficionados and technology journalists. Mashable is also popular with bloggers, Twitter and Facebook users — an increasingly influential demographic.

CISIONblogg – Ett företag som bloggar om PR med mer.

JMW kommunikation – har olika personer hos sig som bloggar om kommunikation och sociala medier. Så här skriver de om sig själva: JMW är en kreativ kommunikationsbyrå. Nyfikenheten är vårt viktigaste arbetsredskap. Genom att vara nyfikna på vår omvärld, på hur kommunikationens utveckling och våra uppdragsgivare söker vi oss ständigt ny kunskap.

PR-byrån bakom kulisserna – Här får man en hel del matnyttiga inlägg.

Webbrådgivaren Fredrik Wackå som jag inte kan länka till för tillfället för hans sida har blivit hackad, tyvärr. Men han har skrivit en bok som jag nämner under böcker.

Socialbusiness – Sociala medier för beslutsfattare – ja ni förstår vad de skriver om.

Same Same but Different – en blogg om mötet mellan gamla medier och nya. Många intressanta skribenter.

Per Vikström @ Internet – Beskriver sig som: Erfaren webbprojektledares tankar kring webbstrategi, webbutveckling, web management, projektledning och webbmarknadsföring.

Du – ett varumärke. Per Frykman är entreprenören som arbetar med att bygga starka personliga varumärken.

Upphopp.se – Mental styrketräning. Inspiration och motivation. Olof Röhlander ger tips om hur man motiverar sig i vardagen och till jobbet.

Shortcut – artiklar och tips om karriär, utveckling och jobb.

Sen läser jag Dagens media, Resumé och Medievärlden

Jag är en ganska nybliven medlem på ningnätverket PR of Sweden där det finns intressanta bloggar och diskussionsforum. Så här skriver de: PR of Sweden är ett webbcommunity för yrkesverksamma, studerande och leverantörer inom informations- och PR-branschen.

Sveriges Informationsförening är också något av ett måste.

Det finns såklart en hel uppsjö av intressant läsning på webben. Du kanske vet något jag missat?

Böcker/Tidsskrifter
De senaste tre böckerna jag köpt i utvecklingssyfte har varit:

Ta skit och gör det till guld! – Annika R Malmberg. I sin bok Ta skit! Och gör det till guld berättar hon om vinsterna med att bli bättre på att ge och ta kritik och menar att rätt använd kritik leder till att vi utvecklas snabbare, blir mer omtyckta och får bättre relationer.

Webbredaktörens handbok – Fredrik Wackå. Webbredaktörens handbok – Skapa värdefullt innehåll för webb och intranät av Fredrik Wackå ger dig möjligheterna att utvecklas som redaktör för webb och intranät. Handboken ger de konkreta råden för att lyckas med texter på nätet. Men ett redaktörskap innebär mer än att skriva texter. Lär dig att formulera en effektiv strategi för innehåll, få tipsen som ger framgång i webbens sökmotorer och med sociala medier. Förstå hur du utvärderar resultatet av ditt innehåll.

Och senast igår landade Grattis! Jobbet är ditt av Pelle Mårtenson i brevlådan. Den här boken behandlar allt det du inte fick lära dig i skolan om hur du marknadsför dig själv som person: Hur formulerar du din egen hisspresentation? Hur utformar du ett cv som sticker ut i högen av ansökningar? Hur genomför du en anställningsintervju så att din personlighet strålar? Ska bli intressant att läsa dels ur vinkeln Det personliga varumärket och dels i relation till nätverket.

Jag prenumererer också på tidningen Populär Kommunikation om ord, bilder och layout.

Nu kanske du tänker ”hur i … orkar hon läsa allt det där?”. Sanningen är såklart att det gör jag inte. Men jag har RSS på de som det går att få RSS på och jag bläddrar igenom det och läser det som jag tycker verkar intressant. Tyvärr är det väldigt mycket som är intressant så ibland måste det sållas en del. Men jag försöker hålla mig ajour och up-to-date med det som händer i den branch jag är intresserad av.

Annonser