Dagens dåliga ursäkt!

Jag håller fullständigt med Erik Westerbergs krönika i Dagens Media om att företag som klantat sig måste sluta be om ursäkt med ett ”Vi har varit för dåliga på att kommunicera.” Han tar expempel med SEB som varit i blåsväder med sina bonusar och löner och sen och kommit med ursäkten om att de kommunicerat för dåligt. Erik skriver:
SEB har inte varit för dåliga på att kommunicera. De har varit för dåliga på att vara en sådan bank som kunderna är stolta över att tillhöra.

Tiden då företag kunde bygga en typ av historier om sitt varumärke i sin kommunikation för att sedan agera på ett annat sätt är förbi.

Det nya medielandskapet – med blixtsnabba nätmedier, bloggar och sociala medier – innebär att ingen inte kan kontrollera bilden av sitt varumärke via envägskommunikation.

Han avslutar sitt resonemang med att tiden har kommit för att företag ska fatta att det finns affärsnytta i att vara schysst, hela tiden.

Jag funderar själv på vilket företag idag som på sikt kan komma undan med att låtsas och kommunicera godhet men sen inte backa upp sin kommunikation.

Gabriella Eklund har bloggat om begreppet greenwashing och om att det alltid finns någon som granskar det du gör i godhetens (i greenwashings fall – miljöns) namn. Jag citerar: Den som sticker ut hakan blir flerdubbelt intressant att granska. Och har man haft en hög svansföring faller man extra tungt.

Däri affärsnyttan i att först vara schysst, sen visa att man är schysst, och sen faktiskt fortsätta att vara det.

Annonser