Jag jobbar med data (läses med fördel på dalmål)

Sedan 1 november tituleras jag webbkoordinator. Ett mycket efterlängtat och behövligt byte av tjänst. Som webbkoordinator ansvarar jag för utbildning och support till ca 25 webbredaktörer. Det är allt från frågor som handlar om att man glömt bort ”hur det var man gjorde” till att systemen inte beter sig som de ska eller inte funkar. I de fallen och vid mina frågor om ”hur var det man gjorde” och ”kan man göra så här” har jag en väldigt bra IT-enhet som hjälper mig dock.

Jag har också en superkollega som jag jobbar nära. Tillsammans bildar vi enheten digitala medier på vår marknads- och kommunikationsavdelning. Min kollega är ansvarig för enheten och är den som jobbar mest med alla våra utvecklingsprojekt. Själv är jag delaktig i flera av dessa och det är givetvis väldigt intressant och utvecklande och framför allt roligt. Vårt största utvecklingsprojekt i år kommer vara redesign och ny funktionalitet på ett flertal hemsidor. Utöver det är det ett konstant jobb med att utveckla våra befintliga system och plattformar.

För att beskriva en någorlunda typisk dag kan jag beskriva idag. (Denna dagen ett liv som farbror Melker sa)
Dagen började med avstämningsmöte med den IT-enhet vi jobbar nära. På dessa möten går vi igenom vår linjeverksamhet som innebär när olika funktioner ska slås på eller av på våra webbplatser, när vissa dataimporter ska göras osv. Detta vet vi då jag har haft uppstartsmöte med varje mässprojekt om när de vill ha dessa funktioner på plats på respektive hemsida.

Vidare går vi igenom status på våra utvecklingsprojekt så vi vet att tid och resurser räcker till efter satt tidsplan.

Efter mötet hade jag tid att svara på  mail och gå igenom supportmailen dit de flesta ärenden kommer. Just nu jobbar jag också intensivt med att uppdatera de lathundar vi har för våra webbsystem. Jag har också skrivit en lathund för facebookpages som är lite mer hands on, som jag nu måste uppdatera då pages gjort om design och därmed vart man hittar vissa inställningar. Denna veckan ska jag också börja spela in kortare filmer som visar hur man gör olika saker i alla system. Film to-dos helt enkelt.

Sen var det dags för lunch. Efter lunchen var det dags att hålla utbildning i bildhantering för webben. Så då blev det photoshop i två timmar. Riktigt roligt att hålla i utbildningar och helt nytt för mig. Vi har en riktig utbildningsräd nu under våren så det blir gott om tillfällen för mig att öva.

Direkt efter utbildningen ringde en av redaktörerna som råkat toka till det lite med flera hemsidor så då släckte jag lite eld där med hjälp av lite IT-hjälp. Sen stod egentligen klockan på hemgång men var tvungen att få klart ett formulär till ett projekt så det blev en del pill med att få det på rätt köl och se till att alla kopplingar funkade och att det såg bra ut på webben.

Det var min dag och mitt jobb i korthet.

