Jag är störd! Är du?

Först och främst förlåt att jag stör men hittade via Sveriges Informationsförening hemsidan Vi är störda och jag fastnade genast. Först och främst har ju projektet ett kul namn och sånt fastnar alltid hos mig…  sen är det ju väldigt mycket som inte fastnar och det är där mitt problem ligger. På senare år har mitt korttidsminne gått och blivit ett skämt. Skriver jag inte ner det existerar det inte. Jag kommer inte längre ihåg kompisars födelsedagar (där räddas jag av Facebook) och jag kommer definitivt inte ihåg deras barns födelsedagar. Jag kom ihåg sådant här förr. Jag kommer fortfarande ihåg gamla högstadiekompisars fördelsedagar men de har ju lagrats i långtidsminnet vid det här laget. Pinkoder och liknande tar det mig flera gånger att komma ihåg nu, förr kom jag ihåg det efter en, två gånger. Förvisso är det fler koder och lösenord att komma ihåg idag så det bidrar väl. Saker jag läser mig till eller ser på TV försvinner ganska snabbt, inte själva helheten men detaljerna. Finner mig själv allt oftare i diskussioner som går ut på att jag konstaterar något som ett faktum, får frågan ”Hur vet du det?” och svarar ”Det har jag läst.” Jag lyckas aldrig svara på motfrågan ”Kan du utveckla?”. ”Nej det kan jag inte för jag har glömt bort detaljerna.” är inget övertygande svar. Jag måste helt enkelt sluta konstatera faktum där jag inte kommer ihåg detaljerna.

Informationsstress

På hemsidans startsida läser jag ”Vi är alla del av en ständigt störd generation. Vi kommunicerar till och från vilken plats som helst, när som helst och ibland kan det gå så långt att det leder till huvudvärk, sömnsvårigheter och andra symptom på informationsstress.” Jag tänker att den där tankspriddheten kan vara ett symptom så jag läser vidare om informationsstress: ”Informationsstress är konsekvensen av det informationsöverflöd som ständigt sköljer över oss. Informationen vi tar del av via TV, Internet, nyheter, sociala medier och mobiltelefonen skapar stressen av att alltid behöva vara tillgänglig.”

Tecken på informationsstress är:
• Du har svårt att komma ihåg fakta och samtal.
• Du har lätt att komma av dig i samtal, koncentrationssvårigheter och dagdrömmeri.
• Onödig oro & rädslor stör din tid.
• Du brukar skjuta upp saker tills de blir väldigt brådskande.
• Du gör allt för att upprätthålla en illusion av att ha kontroll.

Jaha, check på 3-4 stycken av de i mer eller mindre utsträckning.

Martin Höckenström, effektivitetskonsult, är intervjuad på en av sidorna och säger att ”Många upplever stress utan att kunna sätta fingret på vad som är fel. IT-generationen är så van vid att ständigt låta sig störas, bli avbrutna och tappa fokus, att de inte längre ser det som något avvikande. Att vara störd har blivit ett normaltillstånd.”

Störda Sam det är jag

På samma sida som Martins intervju hittar jag ett facebooktest och funderar lite över varför de har valt att lägga ett sånt test om de nu vill minska stördheten, men samtidigt, de känner sin målgrupp. Jag gör testet och får resultatet:

Störda Sam
Du är störd, det är inget snack om saken. Du lägger mycket av din lediga tid på att sitta framför datorn. Du har ett behov av att använda Internet för att hålla dig uppdaterad om vad som händer i världen, inte minst när det gäller dina vänner. Ditt Internetanvändande påverkar dig negativt och du är medveten om det. Varför gör du ingenting åt det? Lär dig mer om hur du kan vara källkritisk och få en trevligare stund på Internet utan att låta dig störas. Gå in på http://www.viarstorda.se.

Ja, jo ok jag är väl störd då (som om jag egentligen inte redan visste det). Jag läser vidare om sjukdomsaspekten och humöret sjunker ytterligare. Tydligen kan man ”drabbas av MCI som är en reduktion i tankefunktionerna som är så pass liten att den inte stör en persons vardagsliv. MCI kan dock leda till en försämrad minnesfunktion och är ett förstadium till Alzheimers. ”Nuvarande data talar för att över hälften av alla med mild kognitiv svikt utvecklar Alzheimerdemens inom fem år”, skriver Nationalencyklopedin.” Det var ju det där med minnet alltså, dessutom finns det Alziemers i släkten så det ligger väl redan i generna. Det positiva är dock att ”personer som drabbas av MCI orsakad av stress kan återvända till normal funktion ifall de ändrar sitt beteendemönster”. Normal funktion är ju något man trots allt vill eftersträva.

Balans

Hoppet om normal funktion får mig att läsa deras tips om hur man hittar balans (jag gillar verkligen när någon annan har gjort jobbet åt en och tipsar om hur man kan rätta till sig själv igen).

Från hemsidan rakt av:
Bli medveten – må bättre

Det här är konkreta tips på hur du kan strukturera upp ditt Internetanvändande för att må så bra som möjligt.

• Visste du att du kan filtrera bort information på Facebook? Klickar du på Konto – Kontoinställningar – Händelser, så kan du välja precis vilka händelser du vill bli informerad om. Genom att klicka på krysset i högra hörnet på någons statusuppdatering kan du även välja att dölja det enskilda inlägget eller alla inlägg från den personen.
(Check på den för länge sen.)
 Det finns många hemsidor som kan hjälpa dig att sortera mailen, samla dina Internetkonton på ett ställe och spärra popup-fönster i din webbläsare. För att göra det enkelt för dig har vi lagt länkar till de här sidorna i sidmenyn. Tänk på att att olika saker kan gälla för olika datorer och webbläsare.
(Känns som jag har ordning på denna också.)
 Blir du för uppstressad: ta ett par djupa andetag och lugna ner dig.
(OK)
 Avsluta alla gamla mailkonton som du inte längre använder eller behöver.
(Check)
 Låt hjärnan slappna av. Använd inte dator, mobil eller TV en timme innan du går och lägger dig. Vi lovar att du kommer sova bättre.
(Här har jag en enorm utmaning, jag är på tok för dålig på detta och sover inte heller direkt bra, tar lång tid på mig att somna och vaknar nästan alltid till ngn gång på natten.)

 Kolla inte din e-post om du inte väntar på ett viktigt mail.
(Borde bli bättre på, men om jag inte vet att ett viktigt mail är på ingång då?)
 Kolla inte jobbmailen hemma. Låt dig vara ledig!
(Okej okej, sluta tjata. jag ska! Kanske borde ta bort jobbmailen från privata mobilen.)

 Lär dig att sluta samla information! Ha kvalitet och disciplin som ledord.
(Ok, 20 bloggar i flödet kanske borde bli några färre, typ de som jag verkligen läser på riktigt.)

 Acceptera ditt eget användande, det är bara är du själv som kan ändra på det.
• Våga vara ostörd!

Mer roliga tips ges om hur man ska aktivera sig:
• Var ute: utforska nya delar av din stad, ha en picknick eller arrangera SM i stövelkastning.
(Jaha, kast med liten Storm kanske? Jag kallar leken kaststorm)
• Låt inte böckerna ligga och damma i en låda. De har inte blivit sämre för att Internet har blivit bättre.
(En sak jag dock verkligen tar mig tid för.)
• Återuppliva ditt barnasinne. När slutade du cykla bara för att det var kul?
(Cyklar mycket, speciellt roligt är det inte.)
• Hitta pensionären i dig. Anordna kafferep och bokklubb eller lös korsord.
(Korsord ska ju vara bra för minnet har jag hört, men jag kommer ju såklart inte ihåg från vem eller var.)
• Ta en paus när du dricker ditt kaffe och gör inget annat under tiden.
(Mmm, borde väl våga vara uttråkad.)

• Istället för att skriva till dina vänner på Internet, gå hem till dem och besök dem.
(Ok, jag är där om en timme eller två…)

• Få med andra på dina nya äventyr!
(Frivillig någon?)

Hur ska detta sluta?

Nu ska ingen börja oroa sig för att jag ska avsluta facebookkontot, twitterkontot och sluta läsa alla era bloggar. På hemsidan läser jag följande: ”Planen ska inte vara att minska användandet av mobiltelefoner och Internet, istället måste vi bli medvetna om vilka kommunikationsval vi gör och hitta ett sätt att hantera informationsteknologin så att den inte får störa oss.”

Det känns som något en digitaliserad nörd som jag kan ställa mig bakom. (Störd nörd kanske borde vara min nya bloggtitel kom jag på nu, hahaha). Inte sluta utan begränsa och göra aktiva val. Jag jobbar ju dessutom som webbkoordinator inom digitala medier så att bara sluta cold turkey är inget alternativ även om jag skulle vilja, och jag vill ju inte. För jag tycker ju att Internet är skitkul rent utsagt. Jag älskar Facebook! Inte i relation till min man och min familj och vänner såklart. Men som fenomen, och det faktum att jag kommer närmre dem alla genom Facebook. Men jag måste göra valet om och när de ska får störa mig. Jag måste göra valet när du ska få störa mig och du när och om jag ska få störa dig. Och företag måste göra sin information relevant nog så att de får störa mig och dig och alla andra.

