Sunt jävla förnuft

Jag klagar ganska ofta på bristen på sunt förnuft och medmänsklighet hos folk. Har därför tagit mig friheten att skriva några generella regler som folk utan sunt förnuft kan förhålla sig efter. De är skapade efter händelser jag upplevt själv eller som jag hört eller läst om där bristen på sunt förnuft har varit överhängande.

* Du hjälper gamla människor och folk med barnvagn på och av bussen om de ser ut att behöva hjälp.

*Du hjälper dina grannar att bära tunga kassar.

*Du kliver mellan om någon blir misshandlad på tunnelbanan, framför allt om det är en gravid kvinna. Om alla i en vagn sa ifrån skulle det inte behöva bli så jobbigt!

*Du kliver mellan eller ringer polisen om du ser misshandel på stan eller ja, oavsett vart du ser den.

*Du frågar skadade personer om de behöver hjälp.

*Du slår inte barn.

*Du slår inte djur.

*Om någon trillar hjälper du dem upp.

*Du ber om ursäkt om du låter ngn vänta länge.

*Du stannar vid en bilolycka och hjälper till. Du åker inte förbi och fotar och filmar.

*Om personen före dig i kön saknar, säg en femma för att kunna betala för sig och du har en femma du själv inte behöver. Ge den till personen framför.

*Kasta inte ditt skräp på gatan och har du möjlighet, källsortera.

Plus hundra saker till, minst.

Överlag finns det en jävligt bra regel att förhålla sig till. Jag skulle kunna kalla den för Den gyllene regeln. ”Behandla andra som du själv vill bli behandlad.” En väldigt bra regel att försöka rätta sig efter faktiskt. Om alla gjorde det skulle samhället vi lever i bli lite gladare, lite vänligare och lite mer klokt.

