Pruta inte, läs annonsen och hör du av dig köp för fan!

På senaste tiden har jag sålt ganska mycket prylar på blocket då vi har flyttat och köpt nya fina prylar istället. Det är hela fina prylar så det ska inte slängas och det är saker jag tror att vi kan inbringa lite pengar på. Men mina senaste blocketförsäljningar har fått mig att konstaterat att blocketköpare är fräcka och saknar generellt sunt förnuft.

a) Antingen prutar de så förbaskat att jag hellre ger bort saken till någon annan.

b) De är icke läskunniga för de frågar så dumma frågor som uppenbarligen framgår i annonsen och läser fel på saker. Fått frågor om vilken färg det är fast bild fanns, en tog fel på höger och vänster så mitt högerställda schäslongstyg funkade plötsligt inte. En trodde jag sålde en fotpall fast jag enbart sålde tyget till fotpallen osv. Antingen är jag världssämst på att skriva tydliga blocketannonser eller, och bara eller, så är blocketköpare inte läskunniga. Jag tänker gå på det sista alternativet här.

c) De är galet mycket kappvändare, eller hunsade. Vet inte hur många som hört av sig och sagt att de är intresserade men ”ska bara kolla med sambon först”. Vet ni hur många av de som ska kolla med sambon som faktiskt köper sen… nada! Om ni inte är överens från början om att ni ska köpa något, sluta surfa runt på blocket och sluta framförallt att skicka mail om att ni är intresserade innan ni kollat med sambon. Eller lär er att övertala er snubbe (ja det är bara tjejer denna punkt handlar om enligt min tragiska erfarenhet).

d) De fattar inte att det är bra att veta att man har frakten kirrad innan man hör av sig om sitt intresse. Flera gånger ett köp inte gått igenom för att de kan helt plötsligt inte fixa någon som hjälper dem med frakten. Detta kan hänga ihop med läskunskapen jag nämnde ovan för det står faktiskt i annonsen att den bara är för avhämtning.

Dessa ovanstående beteenden hos potentiella köpare medför ju att jag hinner tacka nej till andra intressenter som säkert både kan läsa, inte prutar (ja de som prutar tackar jag ju nej till, iallafall de som vill pruta halva priset på en gång), kan fixa avhämtning och inte backar för sambons potentiella vilja. Så när jag hör av mig till dessa köpare efter att affären med ovanstående köpare otvivelaktigt gått i stöpet så har de oftast redan hunnit köpa från någon annan. Ibland har jag tur men fan vad tid det tar att hålla på. Så  snälla snälla blocketköpare, agera som om jag gav bort prylen.

För när det gäller blocketannonser jag lagt upp där saker är grattis, ja då är det annat ljud i klockan. Folk kan helt plötsligt läsa, prutningen sker inte av förklarliga skäl, och det här med avhämtning är nemas problemas.

