Djungelpojken – en bisarr barnfilm

Har i några månaders tid fått en gammal film på hjärnan som jag såg som barn. Jag har försökt googla på handlingen utan resultat och jag har försökt beskriva den för mina kollegor i hopp om att någon av dem ska känna igen den. ”Men det handlar om en kille i Afrika som kommer bort från sin pappa och så slåss han mot en jättestor padda och det är en atombomb och dinosaurier med.” Som ni kanske förstår har alla tittat väldigt skeptiskt på mig och skakat på huvudet och säkert undrat lite vad jag har för föräldrar egentligen.

Nåväl när jag nu på semestern var hemma hos min kära mor och far i en vecka så passade jag på att leta upp filmen, men hjälp av min syster som kom ihåg namnet på den. Djungelpojken, eller Jungle Boy, Keniya som den engelska titeln lyder. Vi var såklart ochså tvugna att titta på den och jag ville att min man skulle se den eftersom jag pratat om den en del på sistone. Och jag måste säga att det är en helt sjukt bisarr film och måhända inte så barnvänlig 🙂 Mina föräldrar trodde nog att det var någon rolig variant på Djungelboken eller så men icke kan jag säga. Icke!

Den handlar alltså om en japansk pojke som ska ut på safari i Kenya med sin pappa. Det är de sista de ska göra i Kenya innan de åker tillbaka till Japan för andra världskriget har brutit ut och det är väl inte jättesmart att vara japan i en brittisk koloni. Så de lämnar mamman hemma i Nairobi och så åker de ut med två guider. Under natten lämnar de två guiderna dem i sticket för då har England förklarat krig mot Japan så de vill inte vara inblandade med japanen. Hur som, nästan direkt efter det så blir de två kvarlämnade japanerna attackerade av en aggresiv noshörning och pojken hamnar på noshörningens rygg och tappar således bort sin pappa. Redan här börjar konstigheterna, för noshörningen börjar fajtas med en flodhäst och det hela är tecknat som nån jävla magic mushroomkick då djuren blir svartvita och gigantiska. Och mitt i denna jättarnas kamp så är ju pojken såklart.

Men han överlever och börjar dagen därpå leta efter sin pappa. Han hittar honom inte men hittar en sjuk masajhövdning som först räddar honom från en svart panter (som ju absolut lever i Kenya… eller Afrika överhuvudtaget. Mycket svarta pantrar där… NOT). Min man upprördes mycket över detta grova faktafel, jag och min syster påpekade att det var more to come.

Masajhövdningen ber iallafall pojken att hämta vatten och några bär åt honom som växer vid vattenfallets kant. Och här börjar man ana att skaparen till denna film verkligen på riktigt har käkat någon hallucinogen i stora mängder. För rätt som det är dyker en överdimensionerad padda upp. (Ni måste klicka på länken här så ni förstår vad jag menar)

Han överlever såklart och masajhövdningen lovar att hjälpa honom leta efter sin pappa, det går två år (montage) och pojken blir ung man och kan nu såklart allt om savannen och djungeln och djuren. De har stött på lite äventyr under färden som att de träffat och blivit polare med ormarnas kung (en överdimensionerad orm) bland annat.

När montaget är över så träffar pojken en flicka som säger sig vara en gudinna till en stam som lever i närheten. En ond stam visar det sig vara och flickan är bara en fånge åt den elaka häxdoktorn som styr stammen. Så henne räddar de ju såklart, sen blir hon tillfångatagen av en annan ond stam som lever i grottor i vattnet och dyrkar ödlor, så de måste ju rädda henne därifrån också. Och då dyker det såklart upp ett sjöodjur som de måste fajtas mot. Ormkungen kommer och hjälper dem och när de sitter på konungens rygg och svischar förbi det afrikanska landskapet så ser han sin pappa i ögonvrån. Pappan får i samma veva kontakt med en galen tysk som ska hjälpa honom så han tar med pappan till sitt forskningslabb mitt i djungeln där han håller en forskare fången som håller på och bygger en atombomb. Masajhövdingen, pojken och flickan kommer också dit och återföreningen mellan far och son är gullig och sen blir den galna tysken galnare och ska detonera atombomben. Alla som kan flyr, fast pojken och pappa kommer förstås bort från varandra igen och bomben briserar, tysken dör och dinosaurierna kommer.

Allt slutar såklart lyckligt dock för återigen kommer ormkungen och räddar dagen och pappan och sonen återförenas och mamman kommer och hela familjen är lycklig och de tar såklart flickan med sig för nu ska de hjälpa henne hitta sina föräldrar och de far med tåget bort och ormkungen och masajhövdningen står kvar på savannen och blickar mot det bortfarande tåget.

Typ.

Här har ni en trailer:

