Det där med språket

Läste för ovanlighetens skull lite artiklar på Aftonbladet igår och råkade ofrivilligt fastna i kommentarerna och jag dog lite inombords. Vad folk sitter och skriver gömda bakom sina skyddande skärmar. Förutom rena elakheter reagerade jag på vad dåligt folk skriver. Inte för att jag är något proffs själv och ska jag vara fullständigt ärlig har jag glömt bort en del gamla skrivregler, och språkregler för den delen, men det sitter i ryggraden det där. Hur man bygger en mening, när man använder punkt och stor bokstav och ja, allt det där som formar ett språk, en text. Det finns absolut de som skulle hitta massor med fel i mina texter, och jag kan förbättra mitt eget språk enormt mycket. Men jag ligger på en acceptabel grundnivå i alla fall.

Jag är själv inte en språkpolis i den allmänna bemärkelsen. Det finns de som tycker att och i början av meningar borde förbjudas, man borde inte skriva man för vem är denna man sen finns det så-sjukan och ju-sjukan. Sen är det ju typ liksom ba, några skriver lixsom, är det mej och dej eller mig och dig och skriver du sju får du inte skriva tretton utan då borde det vara 13 och förkortningar borde helst inte användas pga läsvänligheten osv. När ska det vara de till skillnad från dem och fan vad en del tycker att det låter illa när svordomarna dyker upp.

Ibland skriver jag dock och i början av meningar, jag gillar ordet man och jag har definitivt både ju- och så-sjukan. Svär gör jag gärna (anser inte personligen att det tyder på ett bristande ordförråd). Men som man brukar säga, det är något jag försöker jobba på. Jag försöker läsa igenom en text innan jag låter den komma till allmän beskådan. Det gäller långa texter som korta. Ibland är jag stressad och då blir det fel, då kan jag göra om och göra rätt. Ibland är bokstäverna på telefon för små och det blir fel, då kan jag rätta mig själv. Jag vet att jag låter som en akademisk snobb men hur du skriver en text påverkar min uppfattning om dig. Och om min uppfattning påverkas, då påverkas troligtvis också den där arbetsgivaren, den där kompisen, den där flörten.

Om jag och du hela tiden försöker tänka på det vi skriver så blir ansträngningen inte lika stor när vi ska skriva något viktigt, som en CV eller personligt brev för en jobbansökan exempelvis. Och övning ger färdighet som man brukar säga!

Är du osäker, kolla in Språkrådets Svenska skrivregler.

