Zombies…

Jag har aldrig gillat dem. De är sjukt läskiga och den enda fördelen med dem är att de är långsamma så med lite bra flås i bagaget känns det relativt enkelt att out run them. Då jag är gift med en zombiefantast (som nyväckt dessutom är farligt lik en) har jag blivit tvungen att sitta igenom några rullar, så jag har en ganska bra koll på hur de långsamma hjärnätarna funkar. I det här fallet hade kanske ignorence is a bliss-konceptet varit att föredra dock. (Känner du redan nu instinktivt att du vill satsa på det konceptet sluta läs här, efter att du läst detta är det no way back. This is the point of no return gällande din nuvarande inställning till zombies och eventuella invasioner av dessa.)

Kanske är det just på grund av min inneboende rädsla och hat för zombies som jag tycker att signalerna som tydligt visat sig på sistone är, ja lite för tydliga helt enkelt. Zombieapokalypsen är nära förestående, något som bland annat Hanna Fahl insett och skrivit om i krönikan ”Hade samtiden varit en skräckrulle hade vi just nu vrålat ‘ser ni inte’.”

De tecken som jag pratar om är följande i den ordningen jag själv hört talas/läst om dem:
1. Ansiktsätaren. En 31-årig man i Miami äter upp 75% av en 65-årig mans ansikte under påverkan av en ny drog (som lite by the way tydligen hittat sin väg till Sverige nu också… the end is near). Offret överlever men vårdas på sjukhus för livshotande skador. Vänta bara tills visuset tar honom också. Zombieknarkaren tar fyra skott innan han själv dör. Vittnen säger att efter första skottet morrade han bara och fortsatte äta.

2. Studenten. En collegestudent i Baltimore erkänner att han haft ihjäl, styckat och ätit upp delar av offrets (hans rumskamrats) hjärna och hjärta.

3. Porrstjärnan. En kanadensisk porrstjärna efterlyses misstänkt för att ha styckat sin pojkvän och ätit delar av honom. Därefter har han skickat lite händer och fötter till politiska partier och skolor. Hittills har tre fötter påträffats men bara ett offer… Porrstjärnan greps nyligen i Berlin.

Här kanske ni andas ut och tänker att jaja, det gäller ju bara USA och Kanada, vi bor ju i det lugna Sverige men ack så fel ni har…

4. Docenten. En docent vid Karolinska institutet skär av och äter upp sin frus läppar efter ett svartsjukedrama. Skärandet för att ”straffa henne för livet” och uppätandet sker tydligen för att de inte skulle kunna sy på läpparna igen. (Måste han verkligen välja den vägen då? Måste finnas andra sätt att förstöra kroppsdelar på). Docenten ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. No shit.

Fyra makabra dåd med kannibaliska inslag inom loppet av någon månad. Låt mig upprepa, fyra kannibaldåd inom loppet av en månad! Låt oss därför acceptera faktum, verklighetens Zombieland närmar sig. Hög tid för mänskligheten att lära oss hur vi ska överleva, nedanstående är klipp från just Zombieland. Gillar ni likt mig inte zombies och äckelscener suck it up och titta på det ändå. Detta är i utbildande syfte.

Själv tycker jag det är lite jobbigt att apokalypsen ska komma nu när jag är på tjocken och flåset är galet nedsatt. En regel att lägga till på ovanstående lista är helt klart att graviditeter inte är att föredra, de borde rent av undvikas i samband med zombieinvasioner. Taskig tajming skulle vi kunna kalla det. Får hoppas på att modersinstinkten kickar in hårt och ser till att överlevnadsinstinkten går på högvarv.

Jag bara önskar det hade varit en vampyrinvasion istället, vid fall av smitta hade jag iallafall fått behålla intellektet och blivit dödligt sexig istället.

Jag menar vad skulle du välja? Att se ut så här:

Eller så här:
(Själv väljer jag rustning, lack och läder och välputsad mustasch alla dagar i veckan! Till och med en blek Pitt i påsskjorta är snyggare…)


